دوره رایگان آموزش عمومی مدیریت

درس شماره یازده

موضوع: چند ویژگی از یک مدیر خوب!

تنظیم: مهدی زارع پور | دکتری تخصصی مدیریت سیستم ها


یک کسب و کار خوب فقط به کارمندان خوب بستگی ندارد. بلکه به مدیران خوب نیز نیاز دارد که این کسب و کار را اداره و کنترل کنند. در حقیقت بدون حضور یک مدیر خوب، حتی بهترین کارمندان نیز ممکن است تحت فشار قرار گیرند، کم تحرک شوند و تمایلی به فعالیت نداشته باشند.

مدیران باید به هر دو مهارت نرم و سخت تسلط داشته باشند تا بتوانند کارمندان را مدیریت کنند. برای مثال، آن‌ها باید دانش لازم در ایجاد یک تیم، بیان بازخورد مناسب به کارمندان، برقراری ارتباطات، سیستم سازی و … داشته باشند تا بتوانند خود را به عنوان یک مدیر خوب معرفی کنند.

چگونه می توان مدیر خوبی شد؟

سؤالی که معمولاً پرسیده می شود این است که چطور مدیر خوبی باشیم؟ چگونه مدیر موفقی باشیم؟ و… اما من در این درس، به جای تمرکز روی نکات تکراری که باید چنین بود و چنان، مسائلی را برای شما آورده ام که ویژگی های یک مدیر بد است! شما اگر می خواهید یک مدیر خوب یا موفق باشید، این ویژگی ها را از خود دور کنید، تا در گام اول، یک مدیر بد نباشید! سپس، به سپس توسعه پیش بروید.

نشانه های مدیر بد!

خوب است بدانید ۶۰ درصد کارمندان می‌گویند به خاطر مدیریت بدِ کارفرما، شغلشان را رها کرده‌اند و حتی از خیر مزایای شرکت گذشته‌اند. طبق مطالعات جهانی، یک مدیر تا ۷۵ درصد روی استعفای کارمند خود تأثیر می‌گذارد. من نیز در ۳۱ تیر ۱۳۹۴ از یک هلدینگ بزرگ با یک سِمت خیلی خوب، در حالیکه از مزایای خوبی هم بهره مند بودم، استعفا دادم؛ دلیل اصلی آن ضعف مدیر ارشد بود که منجر به این تصمیم شد در حالیکه محیط کار را دوست داشتم و مطمئن بودم اگر مدیر ارشد آن سازمان، قدری بیشتر مهارت داشت، می توانستیم به کمک هم، تحولات بزرگی را آغاز کنیم.

از عوامل دیگری که روی حضور یا استعفای یک کارمند تأثیر می‌گذارد، می‌توان به رعایت فرهنگ سازمانی در شرکت، راحتی و آسایش در محل کار و قدردانی به موقع از کارمندان اشاره کرد. در مورد آخر، اگر کارمند کاری باکیفیت ارائه دهد و شما دائما از او ایراد بگیرید، مطمئناً زمینه‌های لازم جهت استعفای او را فراهم کرده‌اید!

۱- مدیران بد، ارتباط برقرار نمی کنند!

یکی از موارد بسیار بدی که ممکن است در محیط کار وجود داشته باشد، این است که مدیر، ارتباط خوبی با کارمندان برقرار نکند. اگر چنین ویژگی‌ای در شما وجود دارد، باید آن را ترک کنید و تاحدامکان با کارمندان خود صادقانه‌تر و بازتر رفتار کنید.

۲- مدیران بد، خودشیفتگی دارند!

این یکی از خصوصیات وحشتناک مدیران بد است. افرادی با این تیپ شخصیتی، تمام فکرشان این است که اثر کار دیگران بر خود را بسنجند یا همواره به این فکر کنند که موفقیت یا شکست دیگران چه تأثیری روی آنها دارد. اما به‌خاطر داشته باشید در کار تیمی، هیچ خودبینی‌ای وجود ندارد و این قانون برای مدیران نیز صدق می‌کند.

۳- مدیران بد، زیاد دخالت می کنند!

برخی مدیران تمایل دارند جزیی‌ترین کار کارمندان خود را نیز کنترل کنند. اگر نمی‌توانید به‌اندازه‌ی‌کافی به تیم خود استقلال عمل بدهید، پس بهتر است اصلاً تیم تشکیل ندهید.

۴- مدیران بد، استثنا قائل می شوند!

شاید به‌عنوان مدیر یک مجموعه با برخی کارمندان خود روابط بهتر و صمیمی‌تری داشته باشید، اما باید این صمیمیت و توجهِ بیش‌ از حد به آنها منحصر به خارج محیط کار باشد، چراکه لازم است در فضای داخلی محیط کار با همه به‌مساوات رفتار کنید.

۵- مدیران بد، عاشق ابهام هستند!

اگر مدیری نداند که از کارمندش چه می‌خواهد، کارمندان او چطور می‌توانند انتظارات او را برآورده کنند؟ مدیران ارشد بسیاری دیده ام که خودشان هم نمی دانند از پرسنل چی می خواهند! به عنوان مثال، مدیرعامل یک شرمت تولید کاشیو سرامیک، در برگه ارزیابی عملکرد یکی از پرسنل خود نوشته بود:

“لازم است در واحد جدید، جدیت بیشتری را شاهد باشیم!”

این دقیقاً یعنی چه کاری؟ جدیت بیشتر را چگونه ترجمه کنیم؟! شاخص های یک آدم با جدیت بیشتر چیست؟

۶- ترس، اهرم قدرتمند مدیران بد!

اگر هدف شما از مدیریت، این است که از عامل ترس برای حرکت تیم به جلو استفاده کنید و کارمندان از شما بترسند، باید بگوییم که راه را اشتباه می‌روید، چراکه استفاده از این حربه برای پیشبرد کار تیمی، نه اخلاقی است و نه صحیح.

۷- مدیران بد، زود عصبانی می شوند.

اینکه افراد در شرایط خاصی بی‌حوصله یا ناراحت می‌شوند، طبیعی است، اما مورد غیرطبیعی این است که بی‌جهت از تن صدای بلند خود برای بروز ناراحتی‌شان در محیط کار استفاده کنند.

۸- مدیران بد و معضل تصمیم گیری!

به‌عنوان رهبر تیم، یکی از وظایف اصلی شما این است که در شرایط سخت بتوانید تصمیمات مهم بگیرید. اگر مدیری نتواند حتی برای ناهار تصمیمی بگیرد، بهتر است این حرفه را رها کند و دیگر به مدیریت فکر هم نکند.

۹- مدیران بد، سوپرمن های سازمان!

حتماً تا حالا مواردی پیش آمده است که کاری را شما انجام داده‌ باشید، اما رئیس‌تان آن را به‌نام خود ثبت کرده باشد. این کار حس خوبی در کارمندان به‌وجود نمی‌آورد. این کار را هرگز نباید تکرار کرد!

۱۰- مدیران بد، عاشق سرزنش هستند.

این مورد دقیقاً نقطه‌ی مقابل مدیرانی است که به‌خاطر عملکرد خوب تیم، به آنها پاداش می‌دهند. مدیران سرزنشگر، در ناکامی‌ها همه را مقصر می‌دانند جز خودشان!

۱۱- مدیران بد، از چاپلوسی انرژی می گیرند.

افرادی که چاپلوسی می‌کنند، تمام وقت خود را صرف این کار می‌کنند تا بلکه نزد مدیر، خوب جلوه کنند. دلیلش این است که آنها می‌دانند رئیس از تعریف و تملق خوشش می‌آید. مدیر خوب، علایق کارمندان به خود را در قلب خود لمس می‌کند و نه از طریق زبان.

۱۲- مدیران بد، بیگانه با عذرخواهی.

مدیر خوب، مسئولیت خطای خود را همواره می‌پذیرد، ولی مدیر بد، هرگز زیر بار چنین کاری نمی‌رود.

۱۳- مقاومت در برابر تغییر، ویژگی مدیران بد!

مدیرانی که هرگز در برابر تغییرات روی خوش نشان نمی‌دهند، با تفکرات بسته‌ی خود باعث شکست تیم می‌شوند.

۱۴- مدیران بد و فقدان مهارت های انسانی.

شاید مواقعی پیش آمده باشد که مدیر شما بدون توجه به دستاوردهایتان، حتی یک تشکر خشک‌وخالی هم از شما نکرده‌ باشد. این مسئله برای کار گروهی سم است، چراکه باعث تضعیف روحیه‌‌ی افراد می‌شود.

۱۵- مدیران بد، در دسترس قرار ندارند.

ویژگی شخصیتی این دسته از افراد، این است که همواره می‌گویند نمی‌خواهند درمورد مشکل چیزی بشنوند؛ چیزی که می‌خواهند یشنوند، راه‌حل است و بس. این مدیران وقتی کارمندان‌شان با مشکل روبه‌رو می‌شوند، در دسترس نیستند که مشکل را حل کنند!

۱۶- مدیر بد، حرف های خوبی می زند که اعتقادی به آن ها ندارد.

برخی مدیران در حضور شما از شما تعریف می‌کنند، اما در قلب‌شان نظر دیگری درباره‌ی شما دارند. هرگز نمی‌توانید به این مدیران اعتماد کنید! همچنین، مدیرانی هستند که بارها می گویند با ارزش ترین منبع در سازمان ما، منابع انسانی است، اما با بروز اولین مشکل، تعدیل نیرو می کنند! این چه منبع ارزشمندی است که در اولویت دور ریختن است؟!

۱۷- مدیران بد و ایده آل گرایی!

اینکه از کارمندان انتظارات مشخصی داشته باشیم، خیلی خوب است، اما انتظارات غیرواقعی و دست‌نیافتنی صرفاً کارمندان را مأیوس می‌کند. مدیرِ خوب، فرق بین انتظارات مطلوب و انتظارات شدنی را می‌داند.

۱۸- مدیران بد و بی توجهی به کم کاری!

به‌جرئت می‌توان گفت مدیرانی که کم‌کاری در تیم را با میانجیگری نادیده می‌گیرند، در زمره‌ی بدترین مدیران جهان قرار دارند. اگر یکی از اعضای تیم با کم‌کاری خود باعث شود بقیه‌ی تیم فشار بیشتری تحمل کنند، به‌وضوح مشخص است که این موضوع باعث ایجاد نفرت در روحیه‌ی اعضای تیم نسبت‌به آن فرد می‌شود [و مدیر نباید اجازه‌ی چنین اتفاقی را بدهد].

۱۹- مدیران بد و خاله زنک بودن!

افرادی که همواره در گروه‌ها و تیم‌های کاری مشغول راه‌انداختن دعوا بین دیگران‌اند، به‌درد مدیریت نمی‌خورند، چراکه کارشان دوبه‌هم‌زنی است و از آن لذت می‌برند. چنین افرادی نمی‌توانند مدیران شایسته‌ای باشند.

۲۰- مدیران بد، دیگران را تمسخر می کنند.

مدیران بد عمدتاً در جمع، کارمندان خود را تحقیر می‌کنند و آن را با این عنوان توجیه می‌کنند که تحقیر کارمندان در جمع، شگردی انگیزشی است.

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، برای موفقیت در مدیریت، ابتدا تلاش کنید اگر یک یا چند نشانه از موارد بیست گانه فوق را دارید، با تلاش و پیگیری، آن ها را برطرف نموده و شاهد دنیای شگفت انگیز پس از آن باشید.


پایان درس یازدهم!

لطفاً با درج دیدگاه، در تکمیل بحث مشارکت فرمایید.


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.