افرادی که همیشه ناراضی هستند!
در محیط کار، انواع و اقسام تیپ های شخصیتی حضور دارند. افرادی مؤدب در برابر افرادی بی ادب، همکارانی منطقی و صبور در برابر افرادی لجباز و عجول؛ در این شرایط که هر روز نیز پیچیده تر می شود، “هنر مدیریت” نسبت به قبل، دو چندان شده و نیاز به “کسب تخصص و مهارت” در مدیریت، بیش از پیش خودنمایی می کند.
در این میان، هستند افرادی (مدیر یا کارمند) که همواره از همه چیز ناراضی هستند و دائم غُر می زنند! نکته مهم این است که بدانید بین این افراد و بدبین ها، تفاوت وجود دارد.
بدبین عقیده دارد هیچ آینده روشنی وجود ندارد، پروژه به شکست منتهی می شود، فروش کاهش خواهد یافت و سیستم اصلاح شدنی نیست. او همواره بخش خالی لیوان را به شما نشان داده و روی آن تأکید دارد.
اما غُرغُروهای اعصاب خوردکن، اگر لیوان لبریز از آب هم به آن ها بدهید، خواهند گفتند چرا گرم است؟ چرا سرد است؟ چرا از شیر برداشتی؟ چرا از شیر برنداشتی؟ چرا لیوان کثیف است؟ چرا لیوان؟ من استکان می خواستم و…
همانطور که می بینید، غُرغُروها مانند وز وز مگس، تمام روز بصورت یک ریتم مشخص و ضعیف، اعصاب همه را بهم ریخته و هر کجا پا می گذارند، سرو صدای اهل آنجا در می آید.
در اکثر اوقات، تکلیف رابطه با آدمهای منفیباف روشن است، همه این را میدانند؛ اما در مورد غرغروها قضیه فرق میکند، آنها اغلب حتی قبول ندارند که جزو دستهی منفیبافها باشند. در ذهن آنها دنیا سرشار از نقص، بدی، گرفتاری، معضل، مزاحم، مانع و… است که فقط یک راه برای برخورد با چنین دنیایی وجود دارد، غر زدن. غرغروها حتی ممکن است آدمهای مثبتنگری باشند که نمیدانند چطور خودشان را به شیوهای مثبتاندیشانه بروز بدهند. بنابراین مهم است که برخورد صحیحی در برابر آنها اتخاذ کنید.
واکنش به مدیران غرغرو
بشنوید، تأیید و همدلی کنید!
قطعاً کار سخت و طاقت فرسایی است، بله می دانم؛ اما تفاوت افراد موفق و ماهر با افراد معمولی یا درمانده، در همین ریزه کاری هایی است که تمایز ایجاد می کند! اگر به معمولی بودن عادت کرده و نیازی به تغییر احساس نمی کنید، به مطالعه این مقاله نیز نیازی نخواهید داشت.
اغلب کارمندان در مواجه با مدیر غرغرو، بحث می کنند، جوا می دهند، دلیل و برهان می آورند! عزیز دل من، اگر فرد مقابل منطق، دلیل و برهان می دانست که غر نمی زد و بحث نمی کرد. اجازه بدهید حرف بزند، دلش خالی شود و شما شنونده باشید. به نشانه تأیید سر تکان دهید، بگویید با او موافق هستید، اعلام کنید که احساس او را درک می کنید و تمام مواردی که می گوید، واقعاً وجود داشته و حسابی هم مهم است!
بسیاری از اوقات دلیل غرغرو بودن غرغروها! این است که کسی را ندارند که خودشان را پیش او تخلیه بکنند. گاهی تنها یک دیدار برای تخلیهی آنها کافی است که خودشان را بازبیابند و به راهشان بروند. آنها میخواهند کسی به حرفهایشان گوش بدهد (و اگر باعث زحمت نشوند) دلشان میخواهد مانند یک انسان واقعی با آنها رفتار شود. اصلا لازم نیست چیزی بگویید که آنها را تأیید یا رد کند. کافی است گوش شنوایی برایشان باشید، سری تکان بدهید و نشان بدهید که مشکلات آنها را تأیید میکنید.
آیا این کار باعث تشدید نخواهد شد؟
ممکن است بپرسید که اگر این توصیه را انجام دهم، ممکن است مدیر، دیگر دست از سر من برنداشته و دائم بخواهد پیش من غُر بزند. باید این نکته را بدانید که در بیشتر مواقع، غرغروها دنبال فردی هستند که با آن ها بحث کرده، مخالفت کند یا بخواهد آن ها را نصیحت کند! در حقیقت، غرغروها چون از غر زدن لذت می برند، دلشان می خواهد این بازی ادامه داشته باشد و چون می بینند شما با آن ها موافق هستید و بعضاً خودتان هم غر می زنید، شما را یک حریف واقعی نمی دانند و از شما نا امید می شوند؛ مگر اینکه فرد غرغرو، منفی باف و سمی هم باشد که در این صورت، بحث متفاوت است.
واکنش به پرسنل غرغرو
به عنوان مدیر، اگر با کارمند غرغرو مواجه هستید، او را به خود نزدیک کنید، برنامه هایش را چک کنید، گزارش کار او را شخصاً بخوانید و از همه مهم تر:
از او بخواهید برای هرچه قرار است غر بزند، مستند صحبت کند!
اگر دیگران با او همکاری نمی کنند، مکاتبات خود را ارائه کند.
اگر ابزار ناقص دارد، درخواست خرید از او بخواهید.
اگر عقیده دارد دیگران با او بد رفتار می کنند، فوراً جلسه ای تشکیل داده و گفت و گو ایجاد کنید.
در حقیقت، به عنوان یک مدیر باید هوشمندانه، دوستانه و با منشی پدرانه، کارمند غرغرو را در تنگنا قرار دهید تا هیچ بهانه ای نداشته باشد جز اصلاح یا استعفا.
بسیاری از مدیران، چون می خواهند از شر غرزدن ها خلاص شوند، صدایشان را بالا می برند، فرد را از اتاق بیرون انداخته یا به او اجازه ورود نمی دهند، وارد بحث شده و می خواهند به او اثبات کنند اشتباه می کند! دقیقاً کارهایی که یک فرد غرغرو از آن ها لذت می برد.
در نهایت، اگر یک فرد غرغرو را مدیریت نکنید، با منفی بافی ادغام و یک پرسنل سمّی در سازمان پرورش می دهید. به محض مشاهده این رفتارهای اصلاح ناپذیر، بسیار سریع و غافلگیر کننده، فرد را اخراج کنید. ترحم بر پلنگ تیز دندان، ستم کاری بود بر گوسفندان!
بدون دیدگاه