اما و اگرهای تفویض اختیار!

⏱ مطالعه این مطلب حدود ۵ دقیقه زمان لازم دارد.

در پُست قبلی کانال تلگرامی رُهام سپهر تابان، نوشتیم که اگر “تفویض اختیار”، تناسبی با سطح آمادگی پرسنل نداشته باشد، نه تنها سودی عاید کسب و کار نمی‌شود که برعکس، یک عامل اصلی برای نابودی آن محسوب می‌گردد.

به عنوان مثال، اگر پرسنل *ناتوان* و *بی‌میل* باشند (دو شاخص اساسی در سنجش سطح آمادگی پرسنل) و تفویض اختیار صورت پذیرد، فرآیندهای کسب و کار آنچنان نابود خواهند شد که گویی از ابتدا وجود نداشته‌اند.

در این حالت (تفویض اختیار به افراد ناتوان و بی‌میل یا علاقمند به کار و ناتوان)، همه چیز ” *شخصی‌سازی* ” می‌شود و افراد (سرپرستان یا مدیران)، کارها را آنطور که “فکر می‌کنند” صحیح است انجام می‌دهند نه آنطور که “سیستم” مشخص کرده است.

اما سوی دیگر ماجرا، جایی است که پرسنلی توانمند و با علاقه داریم که چون به عنوان مدیرارشد مهارت کافی کسب نکرده‌ایم، تلاش می‌کنیم این افراد توانمند را (سطح آمادگی R4)، آنطور که خودمان تمایل داریم تربیت کنیم و اجازه نمی‌دهیم آنطور که آن‌ها تخصص دارند امور را اصلاح کرده و پیش ببرند.

زمانیکه صحبت از پرورش منابع انسانی (الگوی اختصاصی و مورد استفاده در رُهام سپهر تابان به نام: آموزش، رهبری، توسعه) می‌کنیم، اهمیت آن دقیقاً همینجا خودنمایی می‌کند.
اگر شما با افراد ” *معمولی* ” مشغول به کار هستید که صرفاً _وظیفه به سرانجام رساندن امور آنطور که شما تعیین می‌کنید را بر عهده دارند_ ، یقین داشته باشید که خبری از “رشد”، “توسعه” یا “بهبود”، در کسب و کار شما نیست، چرا که باید *دائم* بر انجام امور، عملکرد و نتایج، نظارت مستقیم داشته و موانع، مشکلات و مسائل را شخصاً رفع یا رسیدگی کنید.

تصور بفرمایید اگر فردی مانند ” *ایلان ماسک* ” که در حال حاضر بیش از ۵ کمپانی و برند را مدیریت می‌کند، قرار بود با افراد معمولی کار کرده و یا علاقمند به دخالت در کار افراد توانمند گروهش باشد، چه اتفاقی رُخ می‌داد؟!

در اینصورت، او هنوز به دنبال این بود که چرا مدیر فلان قسمت *اسپیس‌ایکس* ، دیروز با تأخیر آمده و یا علت اینکه فلان واحد، پاسخ مشتری را بموقع نداده است چه بوده؟ هیچگاه خبری از ۴ کمپانی عظیم دیگر و ثروت افسانه‌ای ۱۷۵ میلیارد دلاری هم نبود!

اما تفاوت یک *مدیر موفق* و یک *مدیر موثر* ، همینجا مشخص می‌شود.
مدیر موثر، به دنبال ساخت یک سیستم سالم از طریق افراد توانمند است در حالیکه مدیر موفق، عمر، سرمایه، انرژی و توان خود را فقط صرف این می‌کند که کسب و کار حفظ و مشاغل آن از بین نروند. (پس از او، آینده‌ای وجود ندارد چون نیرویی تربیت نشده است!)

پس، اگر به دنبال موفقیت در کسب و کار هستیم:

۱. باید سیستم را به نحوی اصلاح کنیم که افراد توانمند، جذب کار ما شوند نه اینکه به دنبال استخدام باشیم؛

۲. مهارت و دانش کافی کسب کنیم به نحوی که امور را، از طریق افراد متخصص، توانمند و دانشی پیش‌برده، خود فقط ۵ وظیفه‌ی اصلی مدیران را انجام دهیم، نه بیشتر!

در اینصورت می‌توانیم “تفویض اختیار” را آنطور که موثر و مفید است عملیاتی سازیم.

✅ دلیل انتخاب شعار نو شدن کسب و کار از گذرگاه توسعه یافتگی فردی، همین است! تا زمانیکه توسعه یافتگی فردی آن هم در سطح مدیران ارشد رُخ ندهد، به اندازه سر سوزنی، توسعه، رشد و پیشرفت ماندگار در کسب و کار رخ نمی‌دهد.

? با ثبت ایمیلتان در سایت رُهام‌ سپهر تابان، نکات مدیریتی کاربردی را در ایمیل خود دریافت نمایید.

مهدی زارع پورمشاهده نوشته ها

من، مهدی زارع پور هستم. علاقمند یا بهتر است بگویم، عاشق علم و هنر مدیریت؛ با تأسیس رُهام سپهر تابان، تلاش دارم تا به کمک کار تیمی، بهره گیری از تجارب ارزنده دنیا و تخصص مدیریت، به ثروت آفرینی هرچه بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط ایرانی، کمک کنم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *