فروش MBA

این سودجویی فرهنگی، خیانت به علم، دانش و اعتماد جامعه است!


مهدی زارع پور
مهدی زارع پور
مشاور مدیریت سیستم ها

یک راه حل بسیار ساده برای آن دسته از مدیرانی که همواره به دلیل ندانستن مدیریت و فقدان مهارت در این حوزه، مورد نقد  پرسنل و… قرار گرفته اند، این است که با خرید مدرک MBA یا DBA و نصب آن پشت سرشان، برای همیشه به این انتقادات، پایان دهند!! جذاب نیست؟

MBA بخر، جایزه ببر!!

مواد لازم برای دریافت مدرک MBA و DBA:

یک عدد عکس ۴×۳ تمام رخ (برای DBA، ترجیحاً با کراوات)

واریز مبلغ شهریه به حساب مؤسسه

لطفاً کمی صبر کنید، مؤسسه در حال پردازش اطلاعات است…

مدرک شما حاضر شد!

از زمانیکه دریافت مدرک تحصیلی، تبدیل به یک “فرهنگ” و نماد کاذبی از “هوش” و “توانایی” شد، هر کنج، گوشه، کنار و زیرپله ­ای، تبدیل به یک مؤسسه آموزشی شده، چهار نیمکت، میز و صندلی چید و با حراج مدارک تحصیلی پوچ و بی محتوا، توهم دانایی در خریدار ایجاد نمود و البته، جیب خود را از پول، لبریز نمود.

یکی از حوزه های جذاب برای کسب درآمد، فروش مدارک پوچ و خالی از ارزش MBA و DBA است که امروز، در سطح شهر، به وفور تبلیغات آن را می بینیم.

ارائه گواهینامه های رنگارنگ، انگلیسی تایپ شده و مورد تأیید وزارت علوم! افراد را جذب می کند تا با پرداخت هزینه های بالا، توهم دانایی را برای خود خریداری کرده و همان کورسوی امیدی که برای “آموزش” و “توسعه مهارت های فردی” باقیمانده بود را نیز کور کند.

من به عنوان یکی از طراحان دوره های MBA و DBA، تجارب خود را با شما درمیان خواهم گذاشت تا مستند، بدانید که پشت پرده این تبلیغات و استفاده مکرر از عبارت “مورد تأیید وزارت علوم”، چه سودهای کلانی نهفته است.

۱) تنها چیزی که اهمیت ندارد، کیفیت محتوا است!

تک تک مراکز ارائه دهنده دوره های آموزشی MBA و DBA را بررسی کنید؛ ببینید کدام مؤسسه، آموزشگاه، شرکت، دانشگاه و… که این مدارک را به حراج گذاشته است، محتوای آموزشی اختصاصی و کاربردی دارد؟ زمانی که صحبت از محتوای اختصاصی و کاربردی می شود، به این معنا نیست که از کتاب های مدیریت موجود در بازار، بخش هایی کپی شده، به عنوان جزوه در اختیار داوطلبین قرار گیرد، خیر. محتوای اختصاصی و کاربردی، یعنی تلفیق علم مدیریت با هنر اجرای آن در محیط کسب و کار ایرانی.

به عنوان مثال، یکی از مؤسسات حراج این مدارک که به صورت آنلاین خدمات می دهد، ویدیوهای سخنرانی مدیران، کارآفرینان و مدرسان خارجی را ترجمه اختصاصی کرده و در اختیار داوطلبین قرار می دهد. همه چیز در ظاهر عالی است تا جایی که مخاطب تصمیم می گیرد این آموخته های خارجی را، در محیط ایرانی پیاده سازی کند! گام نخست، شکست و ناامیدی است… (متد پیاده سازی علم در هر فرهنگ سازمانی، شیوه ی خاص خود را دارد.)

از سوی دیگر، خوب است بدانید که در جلسه هماهنگی برای طراحی و اجرای این دوره ها، مسئول مرکز که در کمال تأسف عضو هیئت علمی بود، می گفت باید از این فرصتی که تقاضا برای مهاجرت، اخذ مدرک و… بوجود آمده، کمال استفاده را کنیم تا این پول سرشار، به جیب مؤسسه دیگری سرازیر نشود!

به همین جهت، تأکید داشتند که برای هر ساعت “آموزش”، حداکثر حق الزحمه پرداختی، ۷۵.۰۰۰ تومان است! و همین هم پرداخت می شود تا کلاسی برگزار شده و دستورالعمل های وزارت، انجام شده باشد. (از حالت خرید و فروش رسمی، خارج شود!)

از فردی که با ساعتی ۷۵.۰۰۰ تومان قرار است تدریس کند، انتظار محتوای کیفی و تجربی داریم؟!

۲) مورد تأیید وزارت علوم، حراج آسانتر!

هر مؤسسه یا آموزشگاه که با مجوز وزارت علوم تأسیس شده است، در چهارچوب مجوز صادر شده، می تواند کاربرگ مجوز دوره آموزشی تکمیل نموده و به تأیید وزارت برساند. سپس، از محل کسب درآمد ناشی از همان دوره، حق الزحمه وزارت را پرداخت و لوگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را روی مدارک خود، چاپ می کند.

این مدارک، در زمان مهاجرت، ترجمه شده و در حقیقت خریداران این مدارک، خود می دانند که در حال خرید یک “مدرک” هستند نه بهره گیری از “آموزش” و “ارتقا مهارت”، اما مشکل آنجایی پدید می آید که خریدار، توهم دانایی یافته، در حالیکه یک ساعت مطالعه مفید و آموزش کاربردی را تجربه نکرده است، خود را صاحب نظر می داند چرا که مدرک MBA یا DBA دارد!

۳) سوء استفاده از کسب و کارها

با تبلیغات رنگارنگ دوره های پوچ و بی محتوای MBA و DBA، بازاریابان روی نکات کلیدی و حساسی مانند اصلاح سیستم، افزایش سودآوری، تفویض اختیار، تغییر کسب و کار، بهره وری و… تأکید می کنند تا مدیران درمانده در معضلات کسب و کار را، در دام خود اسیر کرده و جیبشان را بزنند!

مدیرانی که برای حضور در کلاس، مباحثه، اظهار نظر و… وقتی ندارند، می توانند غیرحضوری، با تماشای چند کلیپ و خواندن چند جزوه، پولی بابت پایان نامه پرداخت و مدرک زیبا را در قابی شکیل، پشت سر خود نصب کنند تا دیگر هیچ نقدی در حوزه مدیریت، در گوششان فرو نرود. هر فردی که برای اصلاح امور، پیشنهادی به ایشان ارائه بدهد، کافیست به مدرک پشت سرشان اشاره نموده و بگویند:

“خودم MBA گرفته ام!”

یا از واژه جعلی دکتری مدیریت کسب و کار تحت پوشش DBA استفاده کرده و توهم من دکترم به توهم من بلدم، اضافه شود.

این آش در همه ی دنیا شور است و مختص به ایران نیست. پروفسور هنری مینتزبرگ، از اندیشمندان و صاحب نظران مشهور حوزه مدیریت، آنقدر به این داستان ورود کرده که کتابی به عنوان “مدیریت، نه MBA”، منتشر نموده و می گوید:

“ما مدیر لازم داریم نه MBA خوانده!”

به عنوان مدرس دوره های کاربردی مدیریت، مشاور سیستم های مدیریت و فردی که تجربه پیاده سازی عملی الگوهای بومی را در محیط کسب و کار ایرانی دارم، به شما عزیزان عرض می کنم اکثر تبلیغات برای دوره های MBA و DBA، سودجویی محض است و از این محتوا، آبی برای شما گرم نخواهد شد جز دریافت یک مدرک شکیل که فقط از آن می توانید برای تسهیل مهاجرت استفاده نمایید. مراقب باشید، پس از مهاجرت، عنوان مدرک شما را فریب نداده و “توهم دانایی” شکل نگیرد.

مهدی زارع پورمشاهده نوشته ها

من، مهدی زارع پور هستم. علاقمند یا بهتر است بگویم، عاشق علم و هنر مدیریت؛ با تأسیس رُهام سپهر تابان، تلاش دارم تا به کمک کار تیمی، بهره گیری از تجارب ارزنده دنیا و تخصص مدیریت، به ثروت آفرینی هرچه بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط ایرانی، کمک کنم.

۱۰ دیدگاه

  • درود بر شما استاد عزیز
    بنده تجربه خودم عرض کنم:
    سال ۱۳۹۸ با تبلیغ یکی از این مؤسسات برای ثبت نام در محل آموزشگاه حاضر شدم. اینکه نوشته اید زیر پله و دخمه حقیقت همین است. یک دخمه را با میز و صندلی پر کرده بودند اسمش شده بود موسسه آموزش عالی ازاد زیر نظر وزارت علوم.
    چون در ان زمان واقعا نیاز داشتم و گرفتار این مباحث در کارخانه بودم ،ثبت نام کردم و چشمتان روز بد نبیند. یک سری جزوه به من تحویل دادند افتضاح و خنده دار…
    کلاس های پوچچچچ به معنای واقعی…
    دو جلسه رفتم دیگر نرفتم ولی چون شهریه کامل دادم مدرکم صادر شد
    خواستم بگویم گول این تبلیغات نخورید که همه و همه فروش مدرک است و بس
    یا حق
    علی اسماعیل پور

  • واقعا خرید و فروش مدرک هست و تمام
    یک مشت اراجیف توسط دانشجوی کارشناسی ارشد!!!! به خورد ما دادن به اسم MBA بعدم مدرک گرفتیم تموم شد

  • این یک واقعیت تلخ بود که شما نوشتید و کمتر کسی جرات نوشتن و گفتنش را دارد
    من هم سال ۹۶ در یکی از این موسسات زیر پله ای رفتم مدرک ام بی ای بگیرم
    یک مشت حرف مفت به اسم مدیریت به خورد ما دادند همه هم با کراوات
    از دل این گواهینامه چیزی در نخواهد آمد

  • ایول :))))))))
    یکی از موسسه های درپیت هست زن و شوهر با هم نشستن MBA و DBA میفروشن
    دکتر سیستم اینا خیلی جالبه. اصلا کلاس نمیری مدرک میگیری
    دخمه :))))))))))))))))))

  • دست گذاشتین رو اصل مطلب
    یک عده سودجو ریش پروفسوری نشستن برای خالی کردن جیب مردم نقشه میریزن

    ??????????????

  • فقط شده منبع درآمد یک عده سودجو که جیب مردم خالی کنن
    گیرم با مدرک ترجمه شده MBA رفتی اون طرف ، مهارت که نداری به خوشگلیت میخوان کار بدن؟

  • تو دانشگاهش چی یاد آدم میدن که این موسسه درپییتی ها بخوان یادت بدن
    طرف دو ساله اطلاعیه های قدیمی موسسه رو از برد آموزش جدانکرده اومده دوره mba گذاشته

    تو اگه بیل زن هستی برو اول باغچه خودت بیل بزن… والا

  • چندسال قبل از طرف شرکت در یکی از این جلسات شرکت کردم. سه تا استاد داشت دوره، یه خانم دو تا اقا. میومدن سر کلاس یه چرت و پرت هایی میگفتن که صدای همه درومده بود بعد فکر میکنین نتیجه چی شد؟؟
    گفتن از هفته بعد کلاس نیست تا تصمیم گیری کنیم
    بعد دوهفته گفتن مدرک حاضره بیاین بگیرین
    همین که نوشتین خرید و فروش مدرک عین حقیقته

  • من حدود ۱۲ میلیون تومن شهریه دادم به یکی از موسسه های کلاه بردار در پیتی
    یک سری جزوه داغون افتضاح بهم تحویل دادن
    هرچی گفتم من سوال دارم و… گفتن برو همینارو بخون
    طرف زنشو برداشته اورده نشونده میگه مدیر آموزش هست!
    نه خودش چیزی حالیشه نه اون زنش
    فقط پول مردم به جیب میزنن…
    ممنون این پستتون عالی بود خداییش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *