بوم کسب و کار چیست

طراحی بوم کسب و کار


بوم کسب و کار که ترجمه عبارت Business Model Canvas  می باشد، در حقیقت یک نقشه راه برای طرحی تجاری/خدماتی است که از کنار هم قراردادن عناصر کلیدی (اصلی)، به ترسیم چشم انداز و مسیری روشن اقدام می کند. هر کسب و کاری بدون شک، برای حرکت هوشمندانه و دید باز در مسیر توسعه و پیشرفت، نیاز به یک بوم کسب و کار حرفه ای دارد.

بوم کسب و کار و سیستم سازی

همانطور که پیش از این اشاره شد، بوم کسب و کار برای تعریف سریع و آسان یک ایده تجاری استفاده می شود. بوم کسب و کار، یک مفهوم خارق العاده، پیچیده، جدید یا نو نیست! دوستانی که با مفاهیم اولیه برنامه ریزی استراتژیک آشنایی داشته باشند، می دانند که در حقیقت بوم کسب و کار، از کنار هم قرار گرفتن شاخص ها و عناصر کاربردی برای تدوین برنامه استراتژیک یک کسب و کار، پدید آمده است.

ویژگی بارز بوم کسب و کار، اتفاقاً همین نکته اساسی است که می تواند تمامی عناصر مورد نیاز برای برنامه استراتژیک یک کسب و کار را، از طریق بصری و سریع، به مخاطب ارائه نماید بدون اینکه نیاز به ورق زدن اسناد مختلفی باشد.

این یک سند یک صفحه ای است که از طریق عناصر اساسی یک تجارت یا محصول کار می کند و یک ایده را به روشی منسجم ساختار داده و قابل فهم می کند.

اجزای بوم کسب و کار

اگر بوم کسب و کار را به دو قسمت تقسیم کنیم، سمت راست آن روی مشتریان تمرکز دارد و سمت چپ، متمرکز روی ساختارها و روش های داخلی کسب و کار است.

در میانه بوم کسب و کار (همان قسمتی که باید کار را از آنجا آغاز کنیم!)، برگ برنده شما قرار گرفته است. یعنی همان پیشنهاد یا ارزش ویژه ای که قرار است به واسطه آن، مشتری و جریان درآمد ایجاد نمایید (چرایی و ماهیت وجودی کسب و کار شما).

چرا بوم کسب و کار لازم است؟

 

اگر بخواهید مسافرتی به یک جنگل ناشناخته داشته باشید، ترجیح می دهید “نقشه و راهنما” همراه داشته باشید یا دل به دریا زده و بدون هیچ برنامه ریزی و راهنمایی، پیش بروید تا اتفاقات برای شما تعیین تکلیف نمایند؟

 

دلایل مختلفی برای طراحی بوم کسب و کار وجود دارد؛ اصلی ترین آن، ایجاد یک نقشه راه است تا بدون فکر و شناخت قبلی، دل به دریای کسب و کار نزده و سرمایه خود را هدر ندهیم!

– یک تصویر واضح از ایده تجارت یا کسب و کار و راه های تحقق آن ارایه می دهد؛

– با دیدن نقشه ذهنی، فرآیندهایی که لازم داریم با شفافیت بیشتری نمایان می شوند؛

– جایگاه مشتری در سیستم کسب و کار را روشن کرده و برخی مشکلات را پیش بینی می کند؛

– کار تیمی و احساس تعلق سازمانی را بالا می برد (افراد تیم، خود را در سرنوشت کسب و کار، دخیل می دانند)؛

– این اقدامات سبب می شود همه نسبت به تمام بخش ها، اهداف و آینده کسب و کار، شناخت داشته باشند.

مراحل طراحی بوم کسب و کار

گام اول: گره گشایی و پیشنهاد طلایی

گره گشایی یا پیشنهاد طلایی، همان دلیلی است که به واسطه آن، مشتری برای محصول/خدمت شما یافت خواهد شد. این مفهوم، زیرساخت شکل گیری تعاملات کسب و کار شما با مشتریان می باشد که در رویکرد سنتی، یک پدیده انتزاعی در ذهن مؤسسین کسب و کار است و هیچگاه روی کاغذ، آورده نمی شود.

به صورت مختصر:

کسب و کار شما قرار است چه گرهی برای مشتری باز کرده یا چه پیشنهادی به او بدهد تا بتواند پول دریافت کرده و جریان درآمد ایجاد کند؟

سه سؤال زیر برای تکمیل بخش فوق، به شما کمک می کند:

۱. چه مشکلی را حل می کنیم؟

۲. چرا فرد یا افرادی هستند که تمایل دارند این مشکلشان حل شود؟

۳. ریشه اصلی این مشکل کجاست؟

مشتریان کسب و کار

در این قسمت، جامعه هدف خود را باید مشخص کنیم. کسب و کار ما قرار است به چه فرد، افراد و… خدمات/محصول خود را ارایه کند؟

ما مشکل چه کسانی را قرار است حل کنیم؟

چه کسانی برای راه حل ما ارزش قائل هستند (برایشان ارزشمند است)؟

آیا آن ها خودشان یک کسب و کار مستقل هستند (شخصیت حقوقی)؟

اگر پاسخ سؤال قبل مثبت است، کسب و کار آن ها چه ویژگی هایی دارد؟

اگر مشتری ما شخصیت حقیقی است، آیا اقایان مشتری ما هستند یا خانم ها؟ یا هر دو؟

آیا محدوده سنی مشتریان، برای ما مهم است؟

ویژگی مشتریان ما چیست (شناخت جامعه هدف)؟

ارتباط با مشتریان

تا اینجای کار مشخص شده است که ما چه خدمت/محصولی در اختیار داشته و مشتریان ما چه ویژگی هایی دارند؛ اکنون باید ببینیم راه ارتباط ما با این مشتریان چگونه است (حلقه واسطه)؟ ارتباط با مشتری، به عنوان نحوه تعامل یک کسب و کار با مشتریان خود تعریف می شود. برای سهولت بهتر در درک این بخش، آیا شما حضوری با آنها ملاقات می کنید؟ یا تلفنی؟ یا اینکه کسب و کار شما عمدتاً به صورت آنلاین اداره می شود، بنابراین این رابطه نیز آنلاین خواهد بود؟

فرآیندهای کلیدی و اقدامات اساسی

فرآیندهای کلیدی کسب و کار شما، اقدامات اساسی هستند که کسب و کار شما برای دستیابی به ارزش پیشنهادی برای مشتریان خود انجام می دهد (نحوه ایجاد ارزش).

کسب و کار چه فعالیت هایی را برای دستیابی به ارزش پیشنهادی برای مشتری انجام می دهد؟

– در این فرآیندها و اقدامات، به چه منابعی نیاز است؟

– تخصص، زمان مورد نیاز و… چیست؟

منابع اصلی و مزیت رقابتی کسب و کار

مزیت رقابتی، مانند اثرانگشت برای انسان، مفهومی منحصر به فرد برای هر کسب و کار است. یک سؤال ساده برای مشخص شدن مندرجات این بخش کافیست:

چرا از میان رقبا، مشتری باید ما را انتخاب کند؟

در مرحله بعد، باید به این فکر کنید که چه منابع عملی برای دستیابی به فعالیت های کلیدی (اقدامات) کسب و کار مورد نیاز است. “کلیدی” به معنای منابعی است که کسب و کار شما برای انجام تجارت به آن نیاز حیاتی دارد. به عنوان مثال: دفتر کار، وب سایت، ماشین برای حمل و نقل، فضای استریل، انبار و…!

شرکای اصلی و تأمین کنندگان

شرکای کلیدی فهرستی از سایر شرکت ها، تأمین کنندگان و نمایندگان فروش خارج از سازمان هستند که ممکن است برای دستیابی به فعالیت های کلیدی خود و ارائه ارزش به مشتری به آنها نیاز داشته باشید. این سؤال، به روشن شدن موضوع کمک می کند:

«اگر کسب‌وکار من به تنهایی نتواند به ارزش پیشنهادی دست یابد، برای انجام آن به چه کسی دیگری نیاز دارم؟»

مثال: اگر من بخواهم ساندویچ به مردم بفروشم، آیا لازم است برای تأمین نان تازه و به موقع، با نانوایی محل مذاکره کنم؟

جریان های درآمدی

جریان درآمد به عنوان روشی تعریف می شود که از طریق آن کسب و کار شما ارزش پیشنهادی یا راه حل مشکل مشتری را به سود مالی تبدیل می کند. همچنین، در این بخش باید مشخص شود که راه حل شما برای گره گشایی از مشتری یا ارائه خدمات طلایی به او، به چه شیوه ای قیمت گذاری می شود؟

ساختارهای هزینه ای

منظور از ساختار هزینه ای، سرفصل ها و عناوینی است که در کسب و کار شما در طول فرآیندهای کلیدی و اقدامات اساسی صرف می شود تا گره گشایی و پیشنهاد طلایی، ایجاد گردد.

دستیابی به فعالیت های کلیدی کسب و کار من چقدر هزینه دارد؟

هزینه منابع کلیدی و مشارکت های کلیدی من چقدر است؟

دستیابی به ارزش پیشنهادی برای مشتریان/کاربران من چقدر هزینه دارد؟

– آیا هزینه های پیش بینی نشده برای راه اندازی یک کسب و کار وجود دارد؟

– هزینه های مجوز، بیمه، جذب و… چقدر است؟

 

رهام سپهر تابان

ما در رهام سپهر تابان، از طرق ارتقا فرهنگ سازمانی، به شما کمک می کنیم تا بتوانید بوم کسب و کار را به کمک تیم های آموزش دیده داخلی کسب و کارتان تکمیل و اجرایی نمایید. این بوم، مقدمه ای ارزشمند است تا بتوانید به کمک آن، بازمهندسی یا سیستم سازی در کسب و کار خود را با یک پشتوانه دانشی، تیمی و متعهد، آغاز نمایید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی، می توانید هم اکنون با ما تماس حاصل نموده و یا فرم تماس با ما را تکمیل فرمایید تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

تلفن های تماس: ۰۹۱۲۰۳۳۰۳۱۲ و ۰۵۱۳۵۰۹۰۷۱۸

رایانامه: info@RohamSepehrTaban.ir

آدرس صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/dr.mahdizarepour

کانال آموزشی در تلگرام: RohamBusinessAcademy

 

فرم تماس سریع با ما

    نام و نام خانوادگی:

    ایمیل معتبر:

    تلفن تماس:

    موضوع پیام:

    مهدی زارع پور
    مهدی زارع پور
    مربی و مدرس علم سیستم ها
    نظم، انضباط، همدلی، کار تیمی، پیگیری بدون نیاز به فشار مدیران ارشد و ایجاد یک محیط استاندارد کسب و کار که نیروی کار ماهر، متخصص و دانشی، تمایل به حضور و ماندگاری در آن باشد، نیازمند کار فرهنگی و تخصصی است. نخستین پیش نیاز این کار فرهنگی و تخصصی، وجود بینش، دانش و فهم سیستمی توسط تیم مجری است. تخصص اصلی ما در رُهام سپهر تابان، “مدیریت سیستم‌ها” و متدولوژی سیستم های نرم است که به کمک این تخصص و تلفیق آن با تجارب ارزشمند، تا حصول نتیجه مطلوب، در کنار شما خواهیم بود.

    مهدی زارع پورمشاهده نوشته ها

    من، مهدی زارع پور هستم. علاقمند یا بهتر است بگویم، عاشق علم و هنر مدیریت؛ با تأسیس رُهام سپهر تابان، تلاش دارم تا به کمک کار تیمی، بهره گیری از تجارب ارزنده دنیا و تخصص مدیریت، به ثروت آفرینی هرچه بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط ایرانی، کمک کنم.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *