سیستم سازی کسب و کار

سیستم سازی کسب و کار


شش شاخص کلیدی مورد نیاز برای رهبری آن

سیستم سازی در کسب و کار، از فهم “سیستم” و “شاخص های مورد نیاز” آن آغاز می گردد. تقلیل سیستم سازی به سطح ابزار (شکستن کارهای بزرگ به کارهای کوچک تر، شرح وظایف نویسی و…)، نه تنها دردی از کسب و کارها دوا نمی کند که برعکس، پس از مدتی، آشوبناکی سیستم را افزایش، اعتماد را کاهش و زمان بیشتری از مدیران ارشد را اشغال می کند. هدف از انتشار این مقالات، آشنایی مدیران ارشد، علاقمندان و مخاطبین سیستم سازی در کسب و کار است.

۶ شاخص مهم برای رهبری سیستم سازی در کسب و کار

سیستم در کسب و کار، متشکل از عنصری زنده، باهوش و در تعاملی به نام “انسان” است که اگر خودش مستقیم در شکل گیری سیستم دخیل باشد، آن را پایدار و باثبات می سازد در غیر اینصورت، فقط هزینه ها را بالا برده و فرسودگی ایجاد می کند.

کارمندان بخش مهمی از هر تیم هستند (در واقع آنها خودِ تیم هستند). هنگامی که همکاران به پتانسیل کامل خود برسند، محل کار به محیطی مشارکتی تر و سازنده تر تبدیل می شود که در آن اهداف کسب و کار راحت تر برآورده می شوند؛ کمک به اعضای تیم خود برای دستیابی به پتانسیل خود شامل ترکیبی از مهارت های مدیریت و رهبری است.

مدیریت تا حد زیادی به عملیات (اجرا) مربوط می شود؛ از جمله حفظ پروژه ها در مسیر، آگاه ماندن از محدودیت های زمانی کلیدی و کمک به افراد سازمان برای حرکت به سمت اهداف مشترک. مدیریت یک تیم بر مهارت هایی مانند سازماندهی، توجه به جزئیات و ارتباط موثر استوار است.

در سوی دیگر اما، رهبری بیشتر به افراد مربوط می شود؛ حمایت از آنها در کارهای روزمره، کمک به آنها در توسعه نقاط قوت طبیعی خود و ایجاد انگیزه در آنها برای رسیدن به اهداف فردی و تیمی.

رهبری یک تیم مستلزم مجموعه ای کاملاً متفاوت از مهارت هاست؛ من در این یادداشت، شش عادت ضروری برای رهبران را بیان کرده ام و اینکه چگونه می‌توانید به طور منظم آنها را تمرین کنید تا عملکرد تیم خود را مستمر بالا برده و احساس رضایت ایجاد کنید.

۶ عادت ضروری برای رهبران

  1. شفافیت

درست مانند روابط شخصی شما، ارتباطات باز و صادقانه برای موفقیت بلندمدت در کسب و کار ضروری است؛ هنگام مدیریت یک تیم می توان از شفافیت به روش های مختلفی استفاده کرد:

چگونه با هر یک از کارمندان در مورد عملکرد آنها صحبت می کنید؟

نحوه استراتژی همکاری شما با تیم (همکاران) در مورد عملیات چگونه است؟

نحوه اشتراک گذاری شما در مورد چشم انداز کلی سازمان چگونه است؟

یک محیط اداری (کسب و کار) با تعداد زیادی جلسات پشت درهای بسته و شایعات در حال پخش شدن و بال و پر گرفتن، هرگز به اندازه محیطی که اعضای تیم از آن مطلع هستند و زندگی کاری روزانه آنها تا حد امکان عاری از حدس و گمان و غافلگیری باشد، رشد و توسعه نخواهد داشت.

نویسنده مشهور، وارن بنیس، می­گوید:

“رهبری ظرفیت تبدیل بینش به واقعیت است.”

این مهم، با شفاف نمودن چشم انداز کسب و کار یا پروژه، برای تیم شما شروع می شود؛ بالاخره اینها افرادی هستند که قرار است بینش را به واقعیت تبدیل کنند.

  1. تشویق و جشن گرفتن

ارایه بازخورد مثبت زمانی که همکاران شما خوب عمل می کنند یکی از بهترین راه ها برای افزایش تعامل و انگیزه است. تشویق تیم و جشن گرفتن پیروزی ها می تواند تأثیر گشفت انگیزی در احساس تعلق به سازمان در کارمندان نماید. ستایش یک کار را که به خوبی انجام شده است سنگ بنای فرهنگ خود قرار دهید و این را تبدیل به یک عادت کنید، نه اتفاق. جوایز، چه مالی و چه موارد دیگر، می‌توانند به اعضای تیم کمک کنند تا در مسیر تمام پتانسیل‌های خود دیده و حمایت شوند.

  1. استقبال از فرصت های یادگیری و آموزش

خطاها و فرصت های از دست رفته ۰اهداف تحقق نیافته) برای همه اتفاق می افتد، بنابراین از آنها به عنوان فرصتی برای کمک به کارمند خود (یا خودتان!) در یادگیری و رشد در هفته ها و ماه های آینده استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که وقتی بازخورد سازنده منصفانه و آگاهانه بیان شده و بر روی اقدامات خاصی که اعضای تیم شما می‌توانند روی آن کار کنند متمرکز باشد، شیوه های صحیح انجام کار آشکارتر خودنمایی می کنند که برای رشد کارمند و تیم مفیدتر است؛ سپس به حرف های کارمند خود گوش دهید و به آنها فضایی بدهید تا آنچه را که به پیشرفت آنها کمک می کند بیان کنند.

این روش‌ها به کارکنان کمک می‌کند احساس کنند شنیده شده و مورد تأیید قرار می‌گیرند، سپس آنها قدرت پیدا می کنند تا مسیری روشن به سمت رشد در نقش های خود بیابند و در عین حال به شما به عنوان رهبری قابل اعتماد شناخته خواهید شد.

  1. حامی باشید نه راه حل

با توانمندسازی اعضای تیم خود در انجام وظایفی که برای رشد سازمان حیاتی است، اعتماد و اطمینان ایجاد کنید؛ سپردن مسئولیت‌های مهم به آن‌ها، سپس عقب‌نشینی و اجازه دادن به همکاران تا کارشان را انجام دهند، می‌تواند به آن‌ها کمک کند که احساس ارزشمند و قابل اعتماد بودن داشته باشند. این اقدام همچنین زمان را برای تمرکز شما (به عنوان مدیر ارشد) بر سایر کارهای با اولویت بالا و تصویر بزرگ آزاد می کند.

اگر کارمندی برای انجام یک کار به آموزش نیاز دارد، حتماً آن را فراهم کنید تا برای موفقیت آماده شود و در طول مسیر یادگیری (آموزش) با او در ارتباط باشید تا ضمن بررسی روند، از سایر نیازها و… نیز مطلع شوید.

  1. منعطف باشید

رهبران مؤثر و کاربلد، به ویژه در دنیای کار امروزی باید انعطاف پذیر باشند؛ اینکه از کارکنان بخواهید هر روز ساعت ۰۷ بیایند، یکسری امور روتین و روزمره انجام داده، ساعت ۱۷ برگردند، نامش رهبری نیست! انعطاف‌پذیری فقط به این معنا نیست که به اعضای تیم اجازه دهید از راه دور کار کنند یا در صورت نیاز ساعات کاری را خودشان تنظیم کنند؛ انعطاف پذیری همچنین در نحوه برخورد با موقعیت های روزمره با تیم نیز خودش را نشان می دهد؛ حمایت کنید تا اعضای تیم بتوانند به تخصیص مجدد منابع و تجدید نظر در اولویت ها مسلط شوند (در این کار مهارت کسب کنند) تا اطمینان حاصل کنید که اهداف به گونه ای برآورده می شوند که هم اهداف سازمان در آن برآورده شده و هم اهداف و خواسته های کارکنان.

  1. توسعه و رشد مستمر

به تیم خود زمان و منابعی را که برای ادامه توسعه در مسیرهای دلخواه خود نیاز دارند، ارائه دهید:

الف. برگزاری جلسات آموزشی داخلی ماهانه (آموزش توسط خودتان انجام نشود)؛

ب. ارائه پشتیبانی زمانی و مالی برای وبینارها و دوره های آموزشی؛

ج. به اهداف شغلی کارمندان خود علاقه آشکار نشان دهید.

نکته مهم و اساسی دیگر اینکه:

د. شما تافته جدا بافته نیستید؛ رشد شما خیلی بیشتر از رشد همکارنتان مهم است و هنگامی که یادگیری مداوم را به بخشی قابل مشاهده از کار خود تبدیل می کنید، هم کارمندان خود را تشویق می کنید و هم به آن ها انگیزه می دهید که همین کار را انجام دهند.

سخن پایانی، کوچینگ یک نیاز اساسی است

تبدیل شدن به یک مربی اجرایی (کوچ) می تواند یک راه بسیار عالی و حمایت کننده برای تقویت مهارت های رهبری شما و تبدیل شدن به عامل تغییر در محل کار شما باشد؛ از کمک به اعضای تیم خود برای غلبه بر چالش‌ها گرفته تا افزایش عملکرد کسب و کار و به حداکثر رساندن تأثیر کارکنان، شما این قدرت را دارید که از طریق آموزش رسمی مربی بر تغییرات معنادار تأثیر بگذارید و من در رُهام سپهر تابان، کنارتان هستم برای تحقق این اهداف.

با تبدیل شدن به یک مربی حرفه‌ای خبره (CPC)، می‌توانید به خودتان و دیگران کمک کنید تا با اعتماد به‌نفس‌ترین، متکی‌ترین و کامل‌ترین نسخه از خود باشند.

 

سیستم سازی کسب و کار

مهدی زارع پورمشاهده نوشته ها

من، مهدی زارع پور هستم. علاقمند یا بهتر است بگویم، عاشق علم و هنر مدیریت؛ با تأسیس رُهام سپهر تابان، تلاش دارم تا به کمک کار تیمی، بهره گیری از تجارب ارزنده دنیا و تخصص مدیریت، به ثروت آفرینی هرچه بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط ایرانی، کمک کنم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *