استخدام در گوگل

استخدام موفق


نگاهی به شرایط کار در گوگل و پنج نکته ی مهم

گوگل در ژانویه ۱۹۹۶ به عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسط لری پیج و سرگئی برین زمانی که هر دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا بودند ، آغاز شد. در این پروژه ابتدا “سومین بنیانگذار”، اسکات حسن، برنامه نویس اصلی نیز حضور داشت که بیشتر کد را برای موتور جستجوی اصلی Google نوشت، اما قبل از تأسیس رسمی گوگل به عنوان یک شرکت، آنجا را ترک کرد. حسن حرفه رباتیک را ادامه داد و در سال ۲۰۰۶ شرکت Willow Garage را تأسیس نمود.

در مارس ۱۹۹۹، این شرکت دفاتر خود را به پالو آلتو کالیفرنیا منتقل کرد که محل استقرار چندین استارت آپ برجسته فناوری سیلیکون ولی است. در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ ، گوگل از طریق عرضه اولیه به یک شرکت عمومی تبدیل شد. در آن زمان لری پیج، سرگئی برین و اریک اشمیت توافق کردند تا سال ۲۰۲۴ با هم در Google کار کنند.

اگر نگاهی به تصاویر محیط کار گوگل داشته باشید، متوجه فضای استثنایی و بی نظیر آن خواهید شد که برای هر کارمند و مدیری، آرزو است!

این جمله، نوشته ی “اریک چانگ”، کارمند سابق گوگل است:

صبحانه، ناهار و شام رایگان است؛ همه غذاهایی که می توانید بخورید و انتخاب های بسیار زیادی وجود دارد که تنوع زیاد و همه مجانی هستند؛ آن ها دائم شما را اغوا می کنند، به ویژه هنگامی که گرسنه هستید. در خارج از وعده های غذایی نیز میان وعده ها، آب میوه ها، نوشابه ها، آب نبات ها، قهوه و غیره نامحدود وجود دارد، شما برای خویشتن داری و جلوگیری از اضافه وزن، خیلی باید قوی باشید!”

از دیگر امکاناتی که گوگل در اختیار کارمندان خود قرار می دهد عبارت است از:

ورزشگاه در محل، آرایشگاه، تعویض روغن خودرو، تورهای مسافرتی، کلاس یوگا، مربی شخصی، ماساژ، قهوه باریستا، لپ تاپ، اینترنت رایگان در خانه (پرداخت شده توسط Google) و …!

در تحقیقات PayScale مشخص شده که ۸۶% پرسنل، از کار کردن در گوگل راضی هستند. (نکته جالب توجه این است که علیرغم شرایط استثنایی و شگفت انگیز در گوگل، باز هم افرادی ناراضی هستند! پس شما هم نباید تلاش کنید که ۱۰۰% افراد خود را راضی نگهدارید، نشدنی است.)

“لسلو باک”، مدیر منابع انسانی در گوگل می گوید:

“قوانین دقیق کار، کلید موفقیت گوگل به عنوان یک شرکت نوآور، سرگرم کننده و دوستداشتنی است!”

نکته دومی که تا اینجا آموختیم، این است که “قانون و مقررات” اگر نباشند یا باشند و اجرا نشوند، کسب و کار شما جذابیت، پویایی و نظم خود را از دست خواهد داد. چیزی که در کسب و کار ایرانی، بسیار شایع است!

مدیر منابع انسانی گوگل، همچنین اضافه می کند که:

“آنچه در این رویکرد زیبا است، این است که یک محیط عالی کسب و کار، خود عامل تقویت کننده است: همه این تلاش ها از یکدیگر حمایت می کنند و با هم سازمانی خلاق، سرگرم کننده، سخت کوش و بسیار مولد ایجاد می کنند.”

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، بیش از ۶۴۰۰۰ کارمند Google می توانند از مزایایی مانند وعده های غذایی سالم و لذیذ رایگان، امکانات لباسشویی و تناسب اندام، مرخصی والدین با حقوق کامل و مراقبت از کودکان در محل استفاده کنند. یکی از کارمندان در Mountain View گوگل را “شرکتی می داند که با کارکنان خود رفتار خوبی دارد و در عوض کارکنان با انگیزه و وفادار دریافت می کند.”

نکته سوم: همانطور که در سال ۱۸۵۰ نیز گفته شد، کارمند خوشحال و راضی، کارمندی مولد است!

کارمندان همچنین گزارش می دهند که گوگل به آنها اجازه می دهد تا در پروژه های تیمی و نوآور کار کنند و از خلاقیت خود استفاده کنند. گوگل همچنین کارکنان خود را تشویق می کند که معلم شوند و برای کمک به ایجاد یک جامعه خلاق تر، راضی تر و صمیمی تر از کارکنان، به آموزش یکدیگر بپردازند.

در تحقیق PayScale مشخص شده است که ۷۳% پرسنل گوگل کارشان را با مفهوم و معنی دار می دانند. یعنی پرسنل علاقمند هستند که کاری با نتیجه ی ملموس و تأثیرگذار انجام دهند. (نکته چهارم: از شکستن کار و جزیی کردن آن تا حد امکان بپرهیزید! اجازه بدهید افراد، خالق نتیجه ی نهایی باشند، نه اینکه به کاری مشغول شوند که نمیدانند قرار است به کجا ختم شود!)

حقوق و دستمزد در گوگل

گوگل با حقوق رقابتی خود استعدادها را جذب و نگه می دارد. طبق گزارش PayScale، میانگین حقوق کارگران باتجربه ۱۴۰،۰۰۰ دلار است که دومین حقوق در لیست برترین های دنیا است و حتی کارکنانی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند به طور متوسط حدود ۹۳،۰۰۰ دلار حقوق دریافت می کنند.

شایان ذکر است که به دو نفر در یک نقش در Google می توان مبلغ بسیار متفاوتی پرداخت کرد و این عمدی است.این سیستم، همان نظام ارزیابی عملکرد است که گوگل پرداختی های خود را بر اساس آن انجام داده و از پرداخت حقوق ثابت، خودداری می کند! (نکته پنجم: پرداخت حقوق ثابت بالا، لختی و عادت در سازمان ایجاد می کند.)

بوک (مدیر منابع انسانی گوگل) می نویسد:

“داشتن محدوده حقوق در جایی که شخصی می تواند دو یا حتی ۱۰ برابر بیشتر از دیگران درآمد کسب کند، کار سختی است؛ شاید این نکته شما را متعجب کند که بدانید پرسنل کدام شرکتها عقیده دارند واقعاً ناعادلانه حقوق دریافت می کنند؟ آنهایی که بهترین افراد بسیار بیشتر از متوسط درآمد ثابت دارند، یا آنهایی که به همه بصورت یکسان حقوق پرداخت می کنند.”

استرس شغلی در گوگل، کمتر از حد استاندارد است، شاید یکی از عوامل کاهش سطح استرس، مزایای مختلف مانند ماساژ در محل، کلاس های تناسب اندام رایگان و عضویت در باشگاه بدنسازی و یک برنامه تعطیلات سخاوتمندانه است که به کارکنان کمک می کند تا آرام شوند.

گوگل به دنبال چه افرادی است؟

۱. افرادی که می‌توانند خارج از چهارچوب فکر کنند و برای مشکلات، راه‌حل‌های خلاقانه و نه تکراری پیشنهاد دهند؛

۲. افرادی که در مواجه شدن با چالش‌های دشوار توانسته‌اند با بسیج افراد مختلف برای دستیابی به نتایج دلخواه، اقدام‌ موثر و مستند کرده باشند؛

۳. افرادی با توانایی رهبری که می‌توانند استعداد همکاران را شناسایی کرده و پیشنهادات را مدیریت کنند؛

۴. افراد با استعداد که بجای سخت کار کردن، هوشمندانه کار می‌کنند!

پروتکل جذب گوگل چگونه است؟

۱. آن بخش از گوگل که تمایل به کار در آنجا را دارید انتخاب و برای آن رزومه ارسال می‌کنید؛

۲. پرسشنامه‌ای روی سایت برای شما فعال می‌شود که اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می‌کند؛

۳. اگر اطلاعات جمع آوری شده قابل قبول بود، یک سرپرست یا کارشناس ارشد، با شما تماس تلفنی برقرار کرده و مهارت سنجی ابتدایی به عمل می‌آید؛

۴. اگر در مرحله ۳ موفق شدید، برای مصاحبه با کمیته استخدام، متشکل از چند مدیر و کارشناس ارشد دعوت می‌‌شوید. مصاحبه در گوگل بین وو هفته تا دو ماه زمان می‌گیرد چون آن‌ها هر فردی را به گوگل راه نمی‌دهند!

۵. در صورت پذیرش در مرحله ۴، دوره‌ی کار آزمایشی تحت نظارت آغاز می‌شود تا عملکرد شما سنجیده شده و با محیط کار، خواسته‌ها، شرایط و… آشنا شوید؛

۶. در پایان دوره آزمایشی، منتورهای گوگل با مشارکت شما، شرایط را بررسی و تصمیم‌ نهایی مبنی بر ادامه یا قطع همکاری، اخذ می‌شود!

خوب است بدانید گوگل در سال بیش از یک میلیون رزومه دریافت می کند اما در بهترین حالت، بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر را استخدام می کند؛ یعنی کمتر از ۰.۶ درصد متقاضیان، در گوگل استخدام می شوند! (کمتر از ۱درصد!)

نقطه ی عطف مقاله همین عدد است. شما نمی توانید شرایط سختگیرانه برای ورود به کسب و کاری در نظر بگیرید که همه چیز آشفته، بی نظم، بدون قانون یا در حداقل ممکن است! این کار، شبیه به طنز است.

برای جذب بهترین ها، باید سیستم های خود را اصلاح کنید. خبال نکنید با گذاشتن یک صندلی ماساژ در راهرو شرکت، شما نیز بخشی از برنامه رفاهی گوگل را اجرایی کرده اید و باید از فردا صبح، منتظر دریافت یک میلیون رزومه باشید!

برای اصلاح و بهبود عملکرد کسب و کار خود، اگر همین الان شروع کنید، باز هم دیر شده است.

مهدی زارع پورمشاهده نوشته ها

من، مهدی زارع پور هستم. علاقمند یا بهتر است بگویم، عاشق علم و هنر مدیریت؛ با تأسیس رُهام سپهر تابان، تلاش دارم تا به کمک کار تیمی، بهره گیری از تجارب ارزنده دنیا و تخصص مدیریت، به ثروت آفرینی هرچه بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط ایرانی، کمک کنم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *