مدیریت عملکرد پرسنل

مدیریت عملکرد پرسنل - قسمت اول


مدیریت عملکرد پرسنل

قسمت اول

قبلاً که صفحات اینستاگرام را باز می کردیم، همه با عینک های رنگی، از لا به لای درختان، بوته ها یا در حال غرق شدن در آب دریا، تلاش می کردند با جملات انگیزشی، کمک کنند حال مخاطب خوب شود؛ بعد از مدتی که این موضوع به حد تهوع آوری اشباع شد، محتوا نیز تغییر داشت و این بار، عده ای با ساعت های مچی اندازه ساعت دیواری، کراوات ها رنگی ست شده با کت و شلوارهای تنگ، ریش بلند، گردنبندهای طلا، یقه های باز نشسته پشت میزهای چوبی لوکس اجاره ای یا پشت فرمان اتومبیل های قرضی، سعی می کردند رموز موفقیت خود را به ما بفروشند!

از این مرحله حساس هم که به سلامت گذر کردیم، اکنون به دوستانی رسیده ایم که تلاش می کنند راه و رسم موفقیت در کسب و کار را به ما آموزش دهند! همه “کوچ” و “مشاور کسب و کار” شده اند، مدرک مربی گری، MBA یا DBA خود را از کنفدراسیون جهانی امور بیخودی کسب کرده و صاحب ده ها لوح تقدیر از مراکز خصوصی خیلی معتبر هستند…

در این شرایط که برای “استاد” شدن و آموزش به دیگران، دوربینی لازم است، خرده میکروفونی و سر سوزن پیچی، بحث مدیریت عملکرد پرسنل را بر پایه الگوی موفق دکتر دِمنیگ (۱۹۵۴ میلادی) به همراه تجارب طراحی و پیاده سازی آن در محیط کسب و کار ایرانی از سال ۱۳۹۰ شمسی، طی مباحث دنباله دار، تقدیم حضورتان خواهیم نمود تا بتوانید پس از درک صحیح موضوع، آن را در محیط کار خود بومی سازی و اجرا نمایید.

مدیریت عملکرد پرسنل چیست؟

گام نخست، سخت اما ضروری

در هر کسب و کار، نخستین گام ضروری این است که از تطابق و همراستایی حداکثری اهداف فرد و سازمان، اطمینان حاصل نماییم. موضوعی که به ظاهر ساده اما در عمل، به شدت دشوار و پیچیده است.

این گام نخست و ضروری، هرچند دشوار و چندلایه است اما اجتناب ناپذیر و برای رسیدن به موفقیت، الزامی است. نکته مهم این است که مدیران ارشد کسب و کار (صاحبان آن)، چاره ای ندارند جز آنکه برای حرکت در این مسیر، شخصاً آگاه و مطلع بوده و بتوانند فرآیند و مسیر پیمایش را رصد نموده و به کمک مشاوران خود، آن را اصلاح، بهبود یا بازمهندسی نمایند.

در این میان، “مدیریت عملکرد پرسنل” یک ابزار حرفه ای، دقیق، کاربردی و جذاب برای تسهیل مسیر نیل به این هدف (تطبیق حداکثری اهداف پرسنل و سازمان) است.

برای آغاز بحث، لازم است از واژه شناسی آغاز کنیم.

مدیریت

انجام کار از طریق دیگران، یکی از تعاریف مورد توافق برای مدیریت است که حداقل پنج رکن اصلی دارد:

برنامه ریزی

سازماندهی

جذب (شناسایی، به کارگیری)

کنترل

رهبری

عملکرد

به لحاظ لغوی، عملکرد به معنای حالت یا کیفیت انجام کار است. عملکرد شامل دو عنصر اصلی “کارآیی” و “اثربخشی” است.

کارآیی به معنای این است که در یک سازمان، برای دست یابی به هدف یا اهداف خاص، چگونه از منابع در دسترس، استفاده می شود؟ (برای تبدیل ورودی به خروجی، چگونه منابع تخصیص یافته و مصرف می شوند.)

اثربخشی نیز به معنای میزان تحقق اهداف است. (انجام کار درست.)

پس به صورت خلاصه داریم:

عملکرد (بهره وری) = انجام درست (کارآیی) کارهای درست (اثربخشی).

پرسنل

عناصری که به سازمان، هویت داده و خون در جریان کالبد سازمان هستند. (بنده استفاده از واژه منابع را برای انسان، نامناسب می دانم.)

مدیریت عملکرد پرسنل

اکنون تا حدود زیادی، مفهوم عبارت فوق، روشن شده است. هرگاه برای کسب اطمینان از اینکه همکاران ما کارهای درست را به درستی انجام دهند، ابزارهای مدیریتی را به کار گیریم، در حقیقت “مدیریت عملکرد پرسنل” را تحقق بخشیده یا در جهت آن، تلاش کرده ایم.

نکته مهم این است که پرسنل، چگونه تشخیص دهند کار درست چیست؟

سپس، چگونه تشخیص بدهند که درست انجام دادن کار درست، چگونه است؟

این دو پرسش اصلی را در ذهن داشته و در مورد آن تحقیق نمایید، تا قسمت دوم منتشر شود.

مهدی زارع پورمشاهده نوشته ها

من، مهدی زارع پور هستم. علاقمند یا بهتر است بگویم، عاشق علم و هنر مدیریت؛ با تأسیس رُهام سپهر تابان، تلاش دارم تا به کمک کار تیمی، بهره گیری از تجارب ارزنده دنیا و تخصص مدیریت، به ثروت آفرینی هرچه بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط ایرانی، کمک کنم.

۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *