رضایت شغلی کارکنان

عوامل مؤثر بر رضایتمندی شغلی پرسنل و پاسخ به این سؤال که آیا رضایت کامل، امکان پذیر است؟


رضایتمندی همه پرسنل امکان دارد؟!

رضایت شغلی پرسنل در محیط کار از جمله موضوعات مهم و اساسی است که به حد لزوم و اهمیت، مورد توجه قرار نگرفته است. اگر پرسنل در محیط کار خود رضایت شغلی داشته باشند، کیفیت کارشان به طرز چشمگیری ارتقا یافته و همچنین، حس تعلق و مشارکت در ایشان هویدا خواهد شد.

مدیران محترم باید به این نکته توجه داشته باشند که در عصر حاضر، با توجه به افزون شدن عرضه نسبت به تقاضا، همین موارد به ظاهر کوچک، منجر به تمایز خواهند شد و برای شما، مشتری وفادار به ارمغان می آورد!

با این حال، هرچند ایجاد رضایت شغلی در کارمندان آنچنان دشوار نیست و تنها لازم است احساس کنند که شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید و برای کارشان ارزش قائل هستید اما توجه به این نکته نیز بسیار اهمیت دارد که “ایجاد رضایت شغلی کامل”، نشدنی و تلاشی بیهوده است.

بسیاری از مدیران، بخصوص مدیران فاقد مهارت های لازم و فعال در رده میانی و عملیاتی، به دنبال کسب رضایت کامل زیردستان خود هستند که برای این کار، دلایل مختلفی وجود دارد. این امر سبب می شود که به عنوان یک مدیر، پس از مدتی کلافه، خسته و سردر گم شده، کیفیت کار خود را از دست بدهند. اینکه بخواهیم “همه را راضی نگهداریم”، یک اشتباه بزرگ استراتژیک است که نتیجه ی آن، زیر سؤال رفتن عملکرد خودمان است. در بسیاری موارد، خواسته و انتظار پرسنل، کاملاً خلاف جهت هم هستند و اگر بخواهید هر دو طیف را راضی نگهدارید، شبیه این است که بخواهید همزمان، هم به سمت راست نگاه کنید و هم منظره سمت چپ را از دست ندهید؛ اگر این کار شدنی است، راضی نگهداشتن همه در محیط کار نیز شدنی است!

رضایت شغلی، مفهومی پیچیده در عین سادگی

امروزه مباحث زیادی در مورد رضایت شغلی کارکنان مطرح شده و مقالات و یادداشت های زیادی نیز در این خصوص نوشته شده است، اما می ‌توان گفت با وجود تمام این‌ ها، هنوز هم بیشتر کارمندان از کار خود لذت نبرده و رضایت شغلی ندارند. به عنوان مثال، در تحقیقی مربوط به حدود سال ۲۰۰۶ میلادی، مشخص شد که فقط ۱۷درصد کارکنان انگلیسی، از تمام توانمندی خود استفاده کرده و رضایت شغلی نسبتاً کاملی دارند.

در این خصوص باید بدانیم که ایجاد رضایت شغلی تقریباً به هیچ هزینه ‌ای نیاز ندارد و بسیار آسان نیز تحقق می ‌یابد. آمارهای مؤسسه گالوپ نشان می‌ دهد تنها ۱۳ درصد کارمندان رضایت شغلی دارند. با تلاش‌ هایی که صورت گرفته، هر ساله تنها درصد بسیار پایینی بر رضایت شغلی کارکنان افزوده می‌ شود. به همین دلیل، این استراتژی پاسخگوی انتظارات نیست و باید رویکرد متفاوتی برای آن اتخاذ شود.

اعتماد، کلید اصلی حل معما

مهم ‌ترین موردی که در سازمان رضایت شغلی را بالا می ‌برد، اعتماد است و تمام عوامل دیگر به نوعی زیرشاخه آن هستند. اگر به فردی اطمینان نداشته باشید آیا می ‌توانید به او مسئولیت انجام کاری را بدهید یا در برابر او خود را انعطاف‌ پذیر نشان دهید یا به او قدرت و اختیار تفویض کنید؟ به همین دلیل است که می‌ گوییم اعتماد سرچشمه تمام جوانب دیگر است.

۱۰ پیشنهاد برای ارتقا رضایت شغلی پرسنل

انتظارات خود را تعدیل نمایید و واقع بین باشید

زمانی که انتظارات شما از کارمندان واقع ‌بینانه نباشد، کارمندان در معرض استرس، نگرانی و ناامیدی قرار می‌ گیرند. در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد، شصت درصد کارمندان بر این باورند که شغل آنان عوارضی روانی بر زندگی شخصی‌ شان تحمیل کرده است؛ در حالی که مدام شما را به مطالعه و تحقیق درباره افزایش بهره‌ وری و تکنیک‌ های مدیریت زمان دعوت می ‌کنیم، توصیه داریم اندکی هم به ایجاد تعادل در زندگی و کار توجه کنید!

از معجزه قدردانی فراموش نکنید

قدردانی از کارمندان یکی از ساده‌ ترین و کم‌ هزینه ‌ترین راه‌ هایی است که می ‌تواند رضایت شغلی را به ارمغان آورد. برای این کار تنها لازم است که بیش از پیش همکاران خود را بشناسید. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۶۳درصد از کارمندان بر این باورند که به اندازه کافی از آنان تقدیر و تشکر نمی ‌شود. باید گفت قدردانی و تشکر از کارمندان شانس بسیار خوبی برای مدیران است. آن‌ ها می ‌توانند با این کار رضایت شغلی کارمندان سخت ‌کوش را افزایش داده و آن‌ها را نسبت به سازمان خود وفادار کنند.

آینده مطلوب را برای پرسنل ترسیم کنید

تمرکز بر اهداف کوتاه مدت در کسب و کار و تلاش برای رسیدن به کامیابی ‌های کوتاه مدت، نه تنها برای کسب و کار مفید نیست، بلکه به طور شگفت ‌انگیزی کارمندان را بی ‌انگیزه و ناامید می ‌کند. برای انگیزه‌ بخشی به کارمندان باید دقیقاً همان اهداف بزرگ و بلند مدتی که در ذهن دارید را به عنوان اهداف اصلی به بقیه تیم منتقل کنید. به طور کلی، اهداف بلند مدت انرژی بیشتری به تیم داده و افراد را هیجان زده می‌ کند.

ارتباطات را بهبود بخشیده و توسعه دهید

به یاد داشته باشید که هیچ وقت به خاطر ارتباط زیاد، به شما ایراد نخواهند گرفت، اما نبود ارتباط مطمئناً عاملی برای ناامیدی در محیط کار خواهد بود. منظورم از این جمله این است که هر زمان گمان کردید میزان ارتباط شما کافی است بدانید که در اشتباه هستید. میزان ارتباط شما در سازمان هیچ‌‌ وقت کافی نخواهد بود. پس به تلاش خود در این زمینه ادامه دهید.

سلامت کارکنان، خط قرمزتان باشد

اگر به کارمندان خود نشان دهید که برای آن‌ها و وضعیت سلامت‌شان اهمیت قائل هستید، مطمئناً رضایت شغلی آنان بیش از پیش خواهد شد. سلامتی روحی و سلامتی جسمی دو عنصری است که نشانگر وضعیت سلامتی افراد است. گاهی می توانید با برگزاری یک سمینار خانوادگی، این حس خوب را بین اعضای تیم، توزیع کنید.

فرصت آموزش و یادگیری فراهم کنید

رشد و پیشرفت شخصی مهم‌ ترین جنبه مشارکت و تعلق خاطر کارمندان است. زمانی که کارمندان در یک سازمان به جایی می ‌رسند که دیگر چیزی برای یادگیری وجود ندارد، سرخورده شده و احساس بدی پیدا می ‌کنند. در چنین موقعیتی، آن‌ها به این فکر می‌افتند که در جایی دیگر انگیزه‌ هایشان بازیابی کنند.

بازخورد سریع، بموقع و صحیح را ترویج دهید

بازخورد دادن به طور کلی کار دشواری است و بیشتر مدیران از این کار خودداری می ‌کنند. اما کارمندان بسیار به این موضوع علاقه دارند. معمولاً مدیران علاقه ندارند به کارمندان خود بازخورد منفی بدهند، این در حالی است که تحقیقات نشان می‌ دهد کارمندان دوست دارند از عملکرد ضعیف خود نیز مطلع شوند. کارمندان آن قدر که شما احساس می ‌کنید حساس نیستند، اگر بازخوردهای شما دقیق و صادقانه باشد از شما تشکر خواهند کرد.

بر دوستی متمرکز شوید و نه رفاقت

به عنوان مدیر مطمئناً نمی‌ توانید روابط دوستانه را در محیط کار اجباری کنید، اما حتماً می ‌توانید با اعمال تغییراتی در محیط کار، شرایط را برای روابط دوستانه مهیا کنید. مراقب باشید که رفاقت، جای دوستی را نگیرد.

مسیرهای شغلی را دقیق ترسیم کنید

راه بسیار قدرتمند دیگری که می ‌تواند رضایت شغلی کارمندان را افزایش دهد، ترسیم آینده‌ ای است که کارمندان انتظار آن را می‌ کشند. اگر به کارمندان خود کمک کنید تا بتوانند برای آینده خود برنامه ‌ریزی بهتری انجام دهند، آن ‌ها به آینده بیش از قبل امیدوار شده و به انگیزه ‌شان افزوده می ‌شود.

به توسعه توانمندی افراد کمک کنید

برای اینکه رضایت شغلی کارمندان بالاتر برود نیاز است که آن ‌ها احساس کنند که بر کار خود و محیط کارشان احاطه کامل دارند. کارمندان باید بتوانند در محیط کار خود اختیار کامل داشته باشند، بتوانند قدرت کامل برای انجام کارهای خلاقانه را داشته باشند و پس از آن به کار خود افتخار کنند.

آیا رضایت حداکثری شدنی است؟

خیر! همانطور که در مقدمه عرض شد، به دنبال رضایت حداکثری نباشید. برای درک بهتر موضوع، اجازه بدهید به بخشی از مصاحبه ام با آقای “اریک چانگ“، یکی از مدیران مستعفی شرکت بزرگ گوگل، بپردازم.

من از ایشان پرسیدم که چرا از گوگل خارج شدی؟

پاسخ ایشان:

“آنجا صبحانه، نهار و شام کاملاً رایگان است و همه چیز برای خوردن وجود دارد. انواع شکلات، نوشیدنی، پاستیل و… بطوررایگان در اختیار شما است و هیچ محدودیتی برای استفاده ندارید. این یک عامل مزاحم ذهنی برای من بود که نمی توانستم روی کارم تمرکز کنم و همیشه دلم میخواست از خوراکی های آنجا استفاده کنم! همین دلیل جدایی من از گوگل شد…”

جالب نیست؟! اگر این همه امکانات هم در اختیار پرسنل بگذارید، باز هم عده ای ناراضی هستند. در همین شرایط که گوگل، یکی از بهترین و مفرح ترین محیط های کاری جهان را در اختیار دارد، فقط ۸۳درصد پرسنل آن رضایت شغلی دارند. پس، خودتان را برای کسب رضایت کامل، خسته نکنید.

مهدی زارع پورمشاهده نوشته ها

من، مهدی زارع پور هستم. علاقمند یا بهتر است بگویم، عاشق علم و هنر مدیریت؛ با تأسیس رُهام سپهر تابان، تلاش دارم تا به کمک کار تیمی، بهره گیری از تجارب ارزنده دنیا و تخصص مدیریت، به ثروت آفرینی هرچه بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط ایرانی، کمک کنم.

۷ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *